Hoe onderzoek je het best de stratosfeer? Door zelf naar de ruimte te trekken uiteraard! Dat dachten ook Maxime Vandenbosch en Bas van Beusekom, leerlingen van 6 wetenschappen-wiskunde in het K.A. Tervuren. Een ruimtereis zit er niet meteen in, maar wat als je een camera met GPS de ruimte instuurt?
'We kozen twee jaar geleden voor de richting wetenschappen-wiskunde omdat we het een uitdaging vonden om aan de hand van experimenten zelf dingen te kunnen onderzoeken en daaruit te leren', aldus Bas en Maxime. 'In ons laatste jaar wordt er van ons verwacht om te werken aan een onderzoekscompetentie voor een wetenschapsvak. We moeten dus zelf een experiment bedenken en verslag uitbrengen. Wij zijn altijd al gefascineerd geweest door de ruimte. Vandaar dat we kozen om elementaire verschillen te onderzoeken tussen de aarde en de stratosfeer'.
Het experiment!
Als alles goed loopt, laten Maxime en Bas vlak voor het hemelvaartweekend, op woensdag 13 mei, hun stratosfeerballon in Leefdaal op. 'We zijn van plan om drie verschillende aspecten van de stratosfeer te onderzoeken. Eerst en vooral letten we op al het waarneembare. We onderzoeken op welke hoogte het donker wordt, wanneer de blauwe gloed rond de aardbol waarneembaar wordt, op welke hoogte de aarde zijn bolle vorm krijgt en met welke snelheid het donkerder wordt. Verder willen we onderzoeken hoe de hoeveelheid straling zich verhoudt ten opzichte van hier op aarde. Is het stralingsgehalte hoger of lager? Hoe komt het dat er een verschil is? Etc. Ten slotte willen we ook kijken of je in de stratosfeer meer energie uit het zonlicht kan halen dan hier op aarde.' legt Maxime uit.
Het oplaten van de ballon en het uitvoeren van deze experimenten is natuurlijk niet vanzelfsprekend. 'Gelukkig konden we rekenen op steun van de school en van onze sponsor KBC. Uiteindelijk komt er een hoop materiaal aan te pas', vertelt Bas. 'Voor het oplaten hebben we een stratosfeerballon nodig maar ook een parachute en helium. Voor onze experimenten kochten we een camera, een GPS, een dosimeter en een voltmeter. Daarnaast hebben we ook hot packs gekocht om alle toestellen op temperatuur te houden'.
Maak het mee!
Op woensdag 13 mei staat de lancering gepland. Dan wordt het afwachten wanneer Bas en Maxime de resultaten van hun experimenten terug vinden. 'We willen ook zoveel mogelijk mensen betrekken bij ons project en zo onze kennis en inzichten delen. Op zaterdag 9 mei, tijdens de opendeurdag van onze school, geven we tussen 14 en 17 uur uitleg aan medeleerlingen en bezoekers. Iedereen is welkom', zegt Maxime.
Leergierigheid centraal
In het K.A. Tervuren staat leergierigheid centraal. Met dit soort experimenten zetten leerlingen de leerstof om in de praktijk. Een gewone les wordt door dit project een bron van leerplezier waarbij leerlingen geïnspireerd en uitgedaagd worden.
Lees ook: 'Maak het mee! Opendeurdag 2015'